Menu
A+ A A-

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑ

Ουδείς αμφισβητεί την συμβολή και τον ρόλο της κτηνοτροφίας στην οικονομία της περιφέρειας, άλλα και της χώρας ολόκληρης. Ειδικά για την περιφέρεια η στήριξη του εισοδήματος των κτηνοτρόφων αποτελεί ζήτημα κεφαλαιώδους σημασίας για την διατήρηση των ισορροπιών τόσο σε οικονομικό, όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.

Τα χρόνια προβλήματα που ταλανίζουν τον κτηνοτροφικό τομέα, σε συνδυασμό με τις δυσμενείς διεθνείς οικονομικές συγκυρίες, όπως η εκτίναξη των τιμών πετρελαίου και των ζωοτροφών, έχουν δημιουργήσει εδώ και καιρό μια κατάσταση δύσκολα αναστρέψιμη.

Το εισόδημα των κτηνοτρόφων μας μειώνεται συνεχώς. Το  καρτέλ του γάλακτος εκμεταλλεύεται και καρπώνεται χρήματα που δικαιωματικά ανήκουν στους κτηνοτρόφους, ενώ με την  δραματική αύξηση του κόστους παραγωγής τίθεται θέμα επιβίωσης για πολλές από τις κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις.

Οι γραφειοκρατικές διαδικασίες για την έκδοση αδειών λειτουργίας και εξηλεκτρισμού, λόγω κατακερματισμού των αρμοδιοτήτων διαφόρων υπηρεσιών, η απουσία ενιαίου φορέα για την διαχείριση όλων των κτηνοτροφικών προϊόντων και η καθυστέρηση στη χρηματοδότηση επενδυτικών προτάσεων, καθιστούν τον τομέα αυτό μη ελκυστικό για νέες επενδύσεις.

Στο τελευταίο συνηγορεί και το ότι δεν έχει δοθεί η πρέπουσα έμφαση στην ευρεία και σωστή ενημέρωση των κτηνοτρόφων για την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που έχουν για επενδύσεις, μέσω των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων από την Ε.Ε, καθώς και για τα νέα δεδομένα που ήδη αντιμετωπίζουν με το ισχύον καθεστώς της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής.

Η υποτυπώδης λειτουργία πολλών συνεταιριστικών οργανώσεων και η ελλιπής στελέχωσή τους με καταρτισμένο επιστημονικό προσωπικό λόγω κακής διαχείρισης, μεγαλώνει ακόμη περισσότερο το κενό που υπάρχει στην άρτια και έγκυρη ενημέρωση των κτηνοτρόφων. Έτσι, ακόμη παρατηρούνται φαινόμενα περικοπής επιδοτήσεων λόγω λαθών και γενικά επικρατεί μια αβεβαιότητα για το άμεσο μέλλον.

Πολλά από τα προβλήματα που αναφέρθηκαν έρχεται να διευθετήσει, το πολυπόθητο από τον κτηνοτροφικό κόσμο σχέδιο νόμου, που συζητούμε σήμερα. Βέβαια, ας μην ελπίζουμε ότι με αυτό θα μπορούσαν να λυθούν αυτόματα όλα τα προβλήματα που υπάρχουν, πολλά από τα οποία προκλήθηκαν από λάθη και παραλήψεις του παρελθόντος.

Είμαστε, όμως, αισιόδοξοι ότι μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο για την σταδιακή επίλυση βασικών διαρθρωτικών προβλημάτων  μέσω της ανταλλαγής απόψεων και της εποικοδομητικής κριτικής.

Στο πρώτο μέρος του νομοσχεδίου γίνεται αναφορά στη   διευκόλυνση των ελέγχων και της κυκλοφορίας των πρόσθετων των ζωοτροφών, καθώς αυτά αντιμετωπίζονται από κοινού με τις  ζωοτροφές και οι όποιες αρμοδιότητες για τον έλεγχο τους μεταβιβάζονται στη Διεύθυνση Εισροών Ζωικής Παραγωγής του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Έτσι πέραν της συμμόρφωσης με την κοινοτική νομοθεσία επιτυγχάνεται καλύτερος έλεγχος της ποιότητας και διακίνησης των πρόσθετων των ζωοτροφών.

Επίσης, υπάρχει μέριμνα για τη στελέχωση των τριών Εργαστηρίων Ελέγχου Ζωοτροφών με επιστημονικό προσωπικό για την διάθεση ασφαλών ζωοτροφών στην αγορά.

Ο ορισμός της επιτροπής σταυλισμού, ως το όργανο το οποίο θα γνωμοδοτεί και θα ελέγχει εξολοκλήρου και αποκλειστικά για τις σταυλικές εγκαταστάσεις, μειώνει σημαντικά το χρόνο που απαιτείται για την τελική έκδοση  των αδειών ίδρυσης και λειτουργίας των κτηνοτροφικών μονάδων από τη Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης.

Σε αυτό συμβάλει αποφασιστικά και ο καθορισμός των χρονικών ορίων μέσα στα οποία πρέπει οι αρμόδιες υπηρεσίες να εκδίδουν τις προαναφερθείσες άδειες.

Επίσης, αποσαφηνίζονται θέματα τα οποία προκαλούσαν προστριβές στο παρελθόν μεταξύ των αρμοδίων υπηρεσιών και των κτηνοτρόφων,  όπως ο καθορισμός του σημείου που αρχίζει η μέτρηση των ελαχίστων αποστάσεων που πρέπει να τηρούνται, μεταξύ των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων και περιοχών που χρήζουν προστασίας  και ο καθορισμός των διαδικασιών -επίσης τιθέμενων σε χρονικό περιορισμό για τις αρμόδιες υπηρεσίες- για την έκδοση της Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων.

 

Επιπλέον γίνεται επαναπροσδιορισμός της δυναμικότητας των πτηνοκτηνοτροφικών εγκαταστάσεων με σκοπό την ευκολότερη κατηγοριοποίησή τους με βάση τα πραγματικά ελληνικά δεδομένα.

Βασική παράμετρος που πρέπει να επισημανθεί, αποτελεί το γεγονός ότι παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης  Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για υφιστάμενες πτηνοκτηνοτροφικές μονάδες, οι οποίες διαθέτουν άδειες λειτουργίας, εφόσον αυτές συμμορφωθούν με τις συστάσεις της επιτροπής σταυλισμού μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα. (άρθρο 6)

Όλα τα παραπάνω ανταποκρίνονται σε αιτήματα των κτηνοτρόφων σχετικά με την επίσπευση των διαδικασιών για την έκδοση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας των πτηνοκτηνοτροφικών εγκαταστάσεων. Φοβούμαι, όμως ότι το πάγιο αίτημα για την απλοποίηση των διαδικασιών έκδοσης των ανωτέρω αδειών δεν ικανοποιείται πλήρως. 

Στο δεύτερο μέρος του σχεδίου νόμου παρουσιάζεται η κατάργηση του Οργανισμού Αντασφάλισης και Συντονισμού (ΟΑΣΙΣ),  των ασφαλιστικών επιχειρήσεων και των αλληλασφαλιστικών οργανισμών, δεδομένου ότι  το μέχρι τώρα ενιαίο σύστημα προστασίας της αγροτικής δραστηριότητας επονομαζόμενο και ως ΗΣΙΟΔΟΣ δεν προσέφερε τα αναμενόμενα.

Ο ΕΛΓΑ είναι το μόνο νομικό πρόσωπο του ενιαίου συστήματος, το οποίο συνεχίζει να παρέχει ουσιαστικά ασφαλιστική κάλυψη στους αγρότες και τους κτηνοτρόφους μας.

Η επέκταση των ασφαλιστικών κινδύνων που καλύπτει ο ΕΛΓΑ ανταποκρίνεται στα πάγια αιτήματα των κτηνοτρόφων για την κάλυψη ορισμένων ασθενειών άλλα και φυσικών φαινομένων και καταστροφών. Όμως θα ήθελα να διευκρινιστεί το αν οι αποζημιώσεις για τις ζωονόσους που προστίθενται αφορούν μόνο στο απολεσθέν ζωικό κεφάλαιο ή αφορούν και στην απολεσθείσα παραγωγή. 

(Σημαντικό το έργο που επιτελεί ο Νίκος Κατσαρός) 

Στο τρίτο μέρος με την δημιουργία του ΕΛ.Ο.ΓΑ.Κ θεσμοθετείται η κοινή διαχείριση των βασικών κτηνοτροφικών προϊόντων (γάλα, κρέας) σε ένα νομικό πρόσωπο με διενέργεια ισοζυγίων και για το κρέας, πάγιο αίτημα των κτηνοτρόφων.

Η εξομοίωση των ειδικών εισφορών που θα καταβάλλονται υπέρ του ΕΛ.Ο.ΓΑ.Κ στην ανά κιλό αξία, τόσο του εισαγόμενου όσο και του εγχώριου γάλακτος (0,5% ανά κιλό γάλακτος)  και κρέατος (0,2% ανά κιλό κρέατος), και οι έλεγχοι στην ποιότητα του εισαγόμενου γάλακτος αποκαθιστά την αδικία με την οποία  αντιμετωπιζόταν  η ελληνική παραγωγή σε σχέση με την εισαγόμενη.

Η δυνατότητα επιχορήγησης των κτηνοτρόφων για την προμήθεια ζωοτροφών με απόφαση του Δ.Σ του  ΕΛ.Ο.ΓΑ.Κ παγιώνει την πολιτική για την προφύλαξη του εισοδήματος των κτηνοτρόφων μας από δυσμενείς οικονομικές συγκυρίες όπως οι πρόσφατες. Μένει να διευκρινιστεί ο τρόπος και η διαδικασία αυτής της επιχορήγησης. 

Τέλος κρίνονται θετικές οι όποιες εισφορές επιβάλλονται στη φέτα με την προϋπόθεση ότι θα γίνει η απαραίτητη διαφήμιση για την ανάδειξη του αυθεντικού προϊόντος, με σκοπό να ενισχυθούν οι εξαγωγές  και μην μένουν αδιάθετες ποσότητες, πράγμα για το οποίο παραπονούνται επανειλημμένα οι μεταποιητές και στη συνέχεια οι παραγωγοί.

Σε ότι αφορά τα κτηνιατρικά θέματα βλέπουμε θετικά τον διαχωρισμό της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών και συνταγογράφησης από τους κτηνιάτρους στα κτηνιατρικά γραφεία για τα παραγωγικά ζώα (με τους όρους και τις προϋποθέσεις που θα παρέχονται), από την πώληση των κτηνιατρικών φαρμάκων.

Δεν διευκρινίζεται όμως αν οι γεωπόνοι πανεπιστημιακής  ή τεχνολογικής εκπαίδευσης με ειδίκευση στη ζωική παραγωγή, μπορούν να συμμετάσχουν σε μέρος της διαδικασίας της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών ή στην πώληση των κτηνιατρικών εφοδίων. 

Στη σωστή κατεύθυνση κινείται και η ρύθμιση για την συγκέντρωση των αποκεντρωμένων υπηρεσιών του Υπουργείου υπό την αρμοδιότητα των υπό σύσταση Διευθύνσεων Αποκεντρωμένων Υπηρεσιών στις πρωτεύουσες των νομών, δεδομένου ότι με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται καλύτερη κατανομή αρμοδιοτήτων και διευκολύνεται η πρόσβαση των πολιτών στις υπηρεσίες που θα προσφέρουν.

Επιπροσθέτως, επικροτούμε την δυνατότητα που δίνεται στις Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις κάθε βαθμού να εξοφλήσουν τις εισφορές που χρωστούν  στο Ταμείο Συντάξεως και Επικουρικής Ασφάλισης Προσωπικού Γεωργικών Συνεταιρισμών και στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, καθώς και τη δυνατότητα πώλησης δεσμευμένων περιουσιακών στοιχείων για την κάλυψη αυτών των υποχρεώσεων.

Έτσι δίνεται η δυνατότητα να απαλλαγούν από το βάρος των χρεών και να ξεκινήσουν δυναμικά από την αρχή προσαρμοσμένες στα σύγχρονα δεδομένα της παγκόσμιας αγοράς προκειμένου να επιτελέσουν τόσο τον επιχειρηματικό τους όσο και τον κοινωνικό τους ρόλο.

Read more...

ΟΜΙΛΙΑ ΜΑΞΙΜΟΥ ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ ΝΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΠΟ.Κ.Ε.Α. 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η εύρυθμη λειτουργία του δημοσίου βίου απαιτεί η θέσπιση των κανόνων δικαίου να διασφαλίζεται από συγκεκριμένες δομές.

Ο πιο διαχρονικός φορέας διατήρησης της εσωτερικής έννομης τάξης, που συντελεί με το έργο της και στη ομαλότητα του δημοσίου αλλά και του ιδιωτικού βίου είναι η ελληνική αστυνομία. Μία αστυνομία, η λειτουργία της οποίας δεν είναι άσχετη από τις εκάστοτε πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές παραμέτρους.

Είναι αδιαμφισβήτητο πως το πολιτιστικό επίπεδο μιας κοινωνίας, παράλληλα με το επίπεδο πολιτικής της ωρίμασης συμπαρασύρει και την ποιότητα του αστυνομικού έργου. Η Ελλάδα είναι μια  χώρα που βίωσε έντονα τους δύο παγκόσμιους πολέμους του προηγούμενου αιώνα, τον εθνικό διχασμό και τον εμφύλιο πόλεμο.

Ο ρόλος παλαιότερα της χωροφυλακής και αργότερα της αστυνομίας πόλεων μετήλθε πολλών σύνθετων καταστάσεων στις οποίες έπρεπε κατ’ ανάγκη να ανταποκριθεί. Οι πολιτικές συνθήκες ως το 1974 ήταν ως επί το πλείστον διαταραγμένες, η οικονομική ανάπτυξη διαρκές ζητούμενο, η κοινωνική ομοιογένεια από προβληματική ως ανύπαρκτη.

Το κλίμα αυτό δημιουργούσε μια συνεχή καχυποψία για το ρόλο και την εν γένει σκοπιμότητα κάθε αστυνομικής πρακτικής, με αποτέλεσμα μια διαιωνιζόμενη ένταση στις σχέσεις αστυνομίας πολίτη. Στις τελευταίες δεκαετίες η προβληματική αυτή έχει αμβλυνθεί και οι καταστάσεις είναι πλέον ωριμότερες από ποτέ για να επαναπροσδιοριστούν οι σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ αστυνομίας πολιτών.

Εντός του πλαισίου αυτού το υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης προχωρεί στην κατάθεση ενός σχεδίου νόμου για τη δημιουργία «Πολιτιστικού Κέντρου Ελληνικής Αστυνομίας».

Στο εξής, με την πρωτοβουλία αυτή, οι Έλληνες αστυνομικοί αλλά και το σύνολο των Ελλήνων πολιτών, με τη δυνατότητα μελέτης και επαφής με την ιστορική εξέλιξη της αστυνομίας θα έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν συνείδηση του χρέους και του καθήκοντος της ελληνικής αστυνομίας και μια πιο εδραία γνώση για τη διαχρονική της προσφορά.

Μέσω της έναρξης λειτουργίας του Πολιτιστικού Κέντρου Ελληνικής Αστυνομίας δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για μια πιο ομαλή διαλεκτική στις σχέσεις αστυνομικών-πολιτών και προς την κατεύθυνση αυτή το υπουργείο εμπράκτως αποδεικνύει το ενδιαφέρον της πολιτείας για την ιστορική προσφορά της αστυνομίας.

Κύρια αποστολή του Πολιτιστικού Κέντρου Ελληνικής Αστυνομίας είναι η προβολή του έργου της αστυνομίας με τη συγκέντρωση, διάσωση, συντήρηση και ταξινόμηση του αρχειακού της υλικού.

Υλικό που περιλαμβάνει όπλα, σημαίες, σήματα, χάρτες, έγγραφα και κάθε μορφής σύμβολα που χρωματίζουν την ιστορική συνέχεια του θεσμού της αστυνομίας στην Ελλάδα.

Πρέπει να επισημανθεί πως η λειτουργία του  Πολιτιστικού Κέντρου της Ελληνικής Αστυνομίας δεν θα είναι αμιγώς μουσειακή, αλλά το εύρος δράση της θα είναι ποικιλόμορφο.

Θα αποτελεί ένα πολιτιστικό κέντρο που διαδραστικά θα παρεμβαίνει μέσω συνεδρίων και εκδηλώσεων στα τεκταινόμενα της αστυνομίας, τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων, στα πλαίσια της συνεργασίας της ελληνικής αστυνομίας με την παγκόσμια κοινότητα.

Και βέβαια, διάφοροι παραγωγικοί φορείς, η ιδιωτική πρωτοβουλία, ερευνητικά και εκπαιδευτικά κέντρα θα έχουν τη δυνατότητα να συνεπικουρούν τη λειτουργία του Πολιτιστικού Κέντρου Ελληνικής Αστυνομίας.

Μία λειτουργία που όπως προαναφέρθηκε δεν θα περιορίζεται σε μια μουσειακή στατικότητα, αλλά θα παρεμβαίνει δυναμικά με μελέτες, εκδόσεις βιβλίων και ό,τι άλλο απαιτείται για να ανταποκριθεί στο ρόλο του και να αμβλύνει την όποια κοινωνική ένταση ακόμη υφίσταται μεταξύ πολιτών και αστυνομίας, εξαιτίας παρελθοντικών παθογενειών.

Το Πολιτιστικό Κέντρο της Ελληνικής Αστυνομίας δεν αποτελεί έναν ανεξάρτητο και απομονωμένο φορέα. Με το παρόν σχέδιο νόμου προβλέπεται η συνεργασία του και με άλλους συναφείς φορείς, προβλέπεται η οικονομική του αυτοτέλεια με τη δημόσια και ιδιωτική επικουρία, η αλληλεπίδρασή του με ερευνητικό και επιστημονικό προσωπικό, ώστε να διασφαλίζεται η επίτευξη της αρτιότητας των σκοπών του.

Στη νέα εποχή που ανατέλλει ουδείς έχει την πολυτέλεια να διχάζει τους πολίτες. Ζητούμενο είναι η συνεργασία και η δημιουργική αλληλεπίδραση. Καμία κάθετη κοινωνική τομή δεν προάγει την κοινωνική συνοχή.

Κάθε μέρα, όλο και περισσότερο, αναδύεται η ανάγκη όλοι οι φορείς να συνεργάζονται, να αναδεικνύουν ό,τι τους ενώνει. Η νέα εποχή επιβάλλει τη συνδιαμόρφωσή της από όλες τις κοινωνικές δυνάμεις, το γκρέμισμα των διαχωριστικών τειχών, τείχη που υψώθηκαν είτε από λάθη είτε από προκαταλήψεις.

Και η πρωτοβουλία αυτή του υπουργείου Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης προς αυτή την κατεύθυνση λειτουργεί. Να αναδείξει τον ιστορικό ρόλο της αστυνομίας χωρίς να εξωραΐζει αλλά ούτε και να δαιμονοποιεί τη διαδρομή της στο χρόνο.

Να ανοίξει το δρόμο για τη νέα εποχή που επιφυλάσσει ένα ρόλο διαφορετικό για την ελληνική αστυνομία, ένα ρόλο πιο δημιουργικό, ένα ρόλο που θέλει τους πολίτες και την αστυνομία συμμάχους, από το ίδιο μετερίζι να υπηρετούν το κοινό καλό.   

Read more...

ΟΜΙΛΙΑ ΜΑΞΙΜΟΥ ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ Ν/Σ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΟΜΙΛΙΑ ΜΑΞΙΜΟΥ ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ Ν/Σ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η μοίρα κάθε χώρας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την παιδεία των πολιτών της. Τις τελευταίες δεκαετίες  αυτά που γίνανε από πλευράς της πολιτείας για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος και της λειτουργίας του εν γένει, δεν ήταν αρκετά.

Κάθε προσπάθεια προσέκρουε σε χρόνιες αγκυλώσεις και ιδεοληψίες, με άλλα λόγια στην προάσπιση των κεκτημένων που αποτελούσε την κυρίαρχη προτεραιότητα όλων όσοι κινούνταν στο πεδίο του φθηνού λαϊκισμού.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εμπράκτως απέδειξε τη συνέπεια της στην υλοποίηση του κυβερνητικού της προγράμματος στον τομέα της παιδείας. Προχώρησε στην ψήφιση ενός νόμου πλαισίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση προεκτείνοντάς τον και με νόμο για τις μεταπτυχιακές σπουδές. Υλοποιώντας, δηλαδή, κάτι που αποτελεί αυτονόητη αρχή για τη δομή λειτουργίας των πανεπιστημίων όλου του πολιτισμένου κόσμου.

Προχώρησε επίσης στη λειτουργία του Διεθνούς πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ενώ επιχειρεί να θωρακίσει θεσμικά το πλαίσιο λειτουργίας των κέντρων ελευθέρων σπουδών. Με την καθιέρωση του 10 ως βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια απέτρεψε τον ευτελισμό στον οποίο μαθηματικώς οδηγούνταν οι εισαγωγικές εξετάσεις.

Το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου για την παιδεία κινείται ακριβώς στην ίδια φιλοσοφία. Επιχειρεί να δώσει αφενός τέλος σε χρονίζοντα προβλήματα της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών και αφετέρου να κοιτάξει κατάματα τη νέα πραγματικότητα που διανοίγεται, δίνοντας απαντήσεις στα προβλήματα τη συνοδεύουν.

Πιο συγκεκριμένα, λαμβάνεται μέριμνα για την κατοχύρωση ή τη συγκεκριμενοποίηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων ορισμένων τμημάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που ως τώρα λειτουργούσαν σε θολό καθεστώς αναφορικά με τα επιστημονικά ή τα επαγγελματικά δικαιώματά τους.

Παράλληλα, στο πλαίσιο του πνεύματος της συνθήκης της Μπολόνια, όπου υπάρχουν εξειδικευμένες ανάγκες  στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση που δεν καλύπτονται από το περιεχόμενο σπουδών τμημάτων της ημεδαπής, μπορεί να ορίζεται ως προσόν διορισμού ισότιμο πτυχίο ιδρύματος της αλλοδαπής. Η επιστημονική άλλωστε κινητικότητα και ευελιξία αποτελεί εκπαιδευτικό ζητούμενο της νέας εποχής.

Με το παρόν σχέδιο νόμου δίδεται τέλος στην ομηρία των αναπληρωτών και των ωρομισθίων καθηγητών, οι οποίοι παρά τη διδακτική τους εμπειρία και την επιστημονική τους επάρκεια, που έχει σε πολλές περιπτώσεις επιβεβαιωθεί και σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, δεν είχαν δει ως σήμερα να λαμβάνεται κάποια μέριμνα γι’ αυτούς.

Η δρομολόγηση του διορισμού τους θα δώσει σάρκα και οστά στις ελπίδες και τις προσδοκίες τους. Είναι μια πράξη κοινωνικής δικαιοσύνης, που επιβεβαιώνει την διάσταση της ανθρωποκεντρικής πολιτικής του υπουργείου Παιδείας.  Λυπούμαι γιατί μερίδα της αντιπολίτευσης επανέλαβε τους γνωστούς αφορισμούς για βόλεμα δήθεν «δικών μας παιδιών». Με τέτοιες αντιλήψεις απαξιώνονται θεσμοί όπως το ΑΣΕΠ.

Με ειδική διάταξη στο νομοσχέδιο γίνεται προσπάθεια να καλυφθούν τα κενά εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, κενά που έχουν δημιουργήσει και στρεβλώσεις –λόγω υψηλής ζήτησης των αντίστοιχων σχολών- στις πανελλήνιες εξετάσεις.

Υπάρχει πρόβλεψη ώστε να αντιμετωπιστεί το θέμα των κενών που δημιουργούνται κάθε χρόνο εξαιτίας της αιφνίδιας παραίτησης εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και της  δευτεροβάθμιας  εκπαίδευσης.

Η πρόβλεψη αυτή επεκτείνεται και για τους αποσπασμένους εκπαιδευτικούς του εξωτερικού, με στόχο να αποφευχθούν δυσλειτουργίες στα σχολεία και η σχολική χρονιά να ξεκινήσει ομαλά, χωρίς τα συνήθη προβλήματα μεταξύ των οποίων και οι χιλιάδες χαμένες σχολικές ώρες.

Το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου προχωρεί και πιο πέρα. Θέτει το θέμα της καταλληλότητας των εγκαταστάσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων που σε πολλές περιπτώσεις δεν πληρούν τις εκπαιδευτικές προδιαγραφές.

Προβλέπει ως προς αυτό ακόμη και τη διακοπή λειτουργίας τους, προσφέροντας όμως τη δυνατότητα τριετούς μεταβατικής περιόδου, καθότι δεν μπορεί να φανεί ανάλγητο με ένα θέμα τόσο ευαίσθητο, την εξασφάλιση δηλαδή της ομαλής εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Ιδιαίτερη αναφορά θα ήθελα να κάνω και στον υποχρεωτικό χαρακτήρα που λαμβάνει πλέον η φοίτηση στα Νηπιαγωγεία, με την παράλληλη δημιουργία βιβλιαρίου υγείας του μαθητή.

Κύριε υπουργέ, ως πατέρας  νηπίων θα σας έλεγα ότι ευχής έργον θα είναι η καθιέρωση διετούς νηπιακής εκπαίδευσης στο μέλλον, κάτι που  οι συνθήκες της εποχής επιβάλλουν.

Δεν πρέπει να παραλείψουμε να μνημονεύσουμε τα άρθρα του νόμου που αναφέρονται στη δια βίου μάθηση, ένα κομβικό ζήτημα που προωθεί την κοινωνική συνοχή.

Η Ελλάδα είναι μία χώρα που στις μεγαλύτερες ηλικίες έχει μορφωτικό έλλειμμα. Μόλις στις τελευταίες δεκαετίες έχει αμβλύνει το χάσμα με τη Δυτική Ευρώπη. Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη πως η αγορά εργασίας απαιτεί συνεχώς αυξανόμενες και διαφοροποιημένες δεξιότητες, τότε γίνεται περαιτέρω κατανοητή η αποδιδόμενη έμφαση στη δια βίου μάθηση και στη συνεχή επιμόρφωση. 

Και το υπουργείο Παιδείας ανταποκρινόμενο στην πρόκληση της εποχής λαμβάνει μέριμνα για εκπαιδευτές και εκπαιδευομένους, προωθώντας παράλληλα μέτρα που διευκολύνουν, προωθούν και ενισχύουν τις διαδικασίες εκπαίδευσης και επιμόρφωσης.

Τέλος, ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει στη ρύθμιση που αφορά στις σχολικές μονάδες που λειτουργούν στα Ειδικά Καταστήματα Κράτησης Νέων, με την οποία εξασφαλίζεται η δυνατότητα μόρφωσης όλων των κρατουμένων, αλλοδαπών και ημεδαπών.  

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας απέδειξε ότι στα εκπαιδευτικά θέματα αφουγκράζεται το καινούργιο και δεν θεωρεί τα χρονικά περιθώρια άπειρα και την επιβολή λύσεων αυτοματοποιημένη.

Δεν αρκείται με άλλα λόγια σε διαπιστώσεις και περιγραφή των χρόνιων παθογενειών. Στέκεται απέναντι σε όλους όσοι μάχονται, με την επιτηδευμένη ανοχή κάποιων, το αυτονόητο, αναμένοντας ουτοπικές λύσεις. Στέκεται απέναντι σ’ αυτούς που επιθυμούν να μην αλλάξει τίποτα και κινδυνολογούν απλώς για να διασφαλίσουν την απολαβή καταχρηστικών δικαιωμάτων.

Η εκπαιδευτική πολιτική της νέας διακυβέρνησης  έχει αποδείξει ότι κινείται από το 2004 με γνώμονα μία μεταρρυθμιστική συνέπεια, που στόχο έχει να βάλει τις βάσεις για μια παιδεία ανταποκρινόμενη στις σύγχρονες εκπαιδευτικές απαιτήσεις. Απαιτήσεις που αποτελούν αναγκαία προϋπόθεση για να στηρίξουν το κοινωνικό οικοδόμημα.

Η επένδυση στην παιδεία είναι επένδυση σε ένα καλύτερο αύριο και χρέος μας είναι να μην το στερήσουμε από τα παιδιά μας, αλλά να εργαστούμε γι’ αυτό με επιμονή και συνέπεια.

 

Read more...

ΟΜΙΛΙΑ ΜΑΞΙΜΟΥ ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ ΝΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΟΛΛΕΓΙΑ

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΚΟΛΛΕΓΙΑ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η παιδεία δικαίως έχει χαρακτηρισθεί ο νέος πλούτος των εθνών. Η δύναμη ενός έθνους δεν μετριέται πια με τα παραδοσιακά μέτρα του αριθμητικού μεγέθους του πληθυσμού ή της έκτασης. Το μορφωτικό επίπεδο των πολιτών που το συγκροτούν είναι το μέτρο της δύναμης στη νέα εποχή.

Η παιδεία είναι όχημα για μια καλύτερη ζωή. Είναι μέσο κοινωνικής ανόδου, καταξίωσης και βελτίωσης της ποιότητας ζωής παιδιών από φτωχότερα κοινωνικά στρώματα, από εργατικές και αγροτικές οικογένειες. Η παιδεία δίνει τη δυνατότητα ανοιχτών οριζόντων στον άνθρωπο.

Γι’ αυτό και όνειρο κάθε οικογένειας είναι να σπουδάσουν τα παιδιά της, να μάθουν γράμματα. Το όνειρό, όμως αυτό κάποτε καταλήγει εφιάλτης, όταν συνειδητοποιούν ότι το πτυχίο από αποκαλούμενα Κολέγια ή Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών, που εμφανίζονται ως παραρτήματα πανεπιστημίων, είναι χαρτί χωρίς αντίκρισμα. Πληρώνουν αδρά τα φύκια για μεταξωτές κορδέλες.

Και αυτό, γιατί στο καθεστώς αναρχίας και ασυδοσίας που υπάρχει στη μεταλυκιακή εκπαίδευση στη χώρα μας, εδώ και επτά δεκαετίες, βρήκαν χώρο δράσης εκτός από σοβαρούς επενδυτές και διάφοροι αλμπάνηδες και αγύρτες που στοχεύουν στο εύκολο χρήμα.

Κοντά σε παραρτήματα σοβαρών πανεπιστημίων των ΗΠΑ και της Ευρώπης φύτρωσαν και διάφορα ινστιτούτα με βαρύγδουπους τίτλους και εντυπωσιακές τελετές αποφοίτησης με τηβέννους και πτυχία χωρίς περιεχόμενο.Επιτέλους έπρεπε να μπει ένα τέλος σε αυτή την απαράδεκτη κατάσταση που εξέθετε τη χώρα διεθνώς.

Να μπουν κανόνες, να υπάρξει διαφάνεια, να πάψει το εμπόριο ελπίδας στις οικογένειες που αγωνιούν για το μέλλον των παιδιών τους.

Ποιο είναι το δίλλημα που καλούνται να απαντήσουν τα παιδιά που αποτυγχάνουν στις πανελλήνιες εξετάσεις;

Ή θα πρέπει να ξενιτευτούν στα πανεπιστήμια της αλλοδαπής ή αν δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα θα επιλέξουν τη μεταλυκιακή εκπαίδευση στη χώρα μας.

Δυστυχώς, στον τόπο μας πληρώνουμε τις ιδεολογικές αγκυλώσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης και τον ανταρτοπόλεμο των εσωκομματικών της φατριών. Χάθηκε η ευκαιρία της συνταγματικής αναθεώρησης του άρθρου 16 που θα απελευθέρωνε την τριτοβάθμια εκπαίδευση από το κρατικό μονοπώλιο.

Παρά της περί του αντιθέτου δηλώσεις του αρχηγού του ΠΑΣΟΚ αλλά και βουλευτών του, η αποχώρηση τους από τη διαδικασία αναθεώρησης στέρησε σε χιλιάδες νέους τη δυνατότητα να σπουδάσουν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα μη κερδοσκοπηκού χαρακτήρα στη χώρα μας

Συνεχίζεται έτσι η αιμορραγία σε ανθρώπινο δυναμικό και οικονομικούς πόρους. Η διαχρονική άρνηση του ΠΑΣΟΚ να αντιμετωπίσει ρεαλιστικά αυτό το πρόβλημα είχε ως συνέπεια την έκρηξη στο χώρο της μεταλυκιακής εκπαίδευσης με την εμφάνιση σε κάθε γωνιά της χώρας κολεγίων εντός και εκτός εισαγωγικών.

Δυστυχώς, τα ζητήματα παιδείας στην πατρίδα μας συχνά γίνονται αντικείμενο κομματικής αντιπαράθεσης και ακραίας πολιτικής εκμετάλλευσης.

Με τη συμπεριφορά τους, όμως, αυτοί που κόπτονται από αυτό το βήμα για τη δημόσια παιδεία, πλειοδοτώντας σε κορώνες εντυπωσιασμού, είναι εκείνοι που ουσιαστικά την υπονομεύουν και την απαξιώνουν.

Αυτή είναι η οδυνηρή αλήθεια. Μπορεί κάποιοι να ακούγονται ευχάριστοι και να αποκομίζουν πρόσκαιρα κομματικά οφέλη προωθώντας στην εκπαίδευση τη λογική της ήσσονος προσπάθειας, αλλά όλοι κάποια στιγμή αντιλαμβάνονται ότι τα αγαθά κόποις κτώνται.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με μια σειρά πρωτοβουλιών και νομοθετικών ρυθμίσεων επιχειρεί να αναστρέψει την κατάσταση στο χώρο της εκπαίδευσης.

Μετά την ψήφιση του νόμου πλαισίου για τη λειτουργία των Πανεπιστημίων και το νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά ακολουθεί η ψήφιση του σχεδίου νόμου για τη λειτουργία των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών και των Κολλεγίων, που βάζει επιτέλους φραγμό στην ανεξέλεγκτη κατάσταση που επικρατεί στο επίπεδο της μεταλυκειακής μη τυπικής εκπαίδευσης.

Είναι απορίας άξιον το πώς κάποιοι αντιδρούν σε μια πρωτοβουλία που βάζει τάξη σε κάτι που πανθομολογουμένως λειτουργεί άναρχα αν όχι ύποπτα.

Με τον παρόντα νόμο ο χώρος των Κολλεγίων και των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών αποκτά επιτέλους ένα πλαίσιο λειτουργίας που και αυστηρό είναι και εγγυάται τη θεσμική θωράκισή τους.

Παράλληλα διασφαλίζεται και ο σεβασμός στο άρθρο 16 του Συντάγματος με τη ρητή διατύπωση στο νομοσχέδιο ότι τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών και τα Κολλέγια δεν αποτελούν φορείς που μπορούν να οδηγήσουν σε πανεπιστημιακό τίτλο, ούτε να κάνουν χρήση του όρου πανεπιστήμιο, παρά μόνο να είναι πάροχοι υπηρεσιών μεταλυκειακής εκπαίδευσης.

Στόχος του νομοσχεδίου είναι η λειτουργική και εκπαιδευτική αναβάθμιση των Κολεγίων έτσι ώστε οι τίτλοι σπουδών που παρέχουν να είναι ανταγωνιστικοί.

Τα κριτήρια που θα λαμβάνονται υπόψη για τη λειτουργία των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών και των Κολλεγίων αγγίζουν τη λογική του αυτονόητου. 

Οι κυβερνήσεις όμως του ΠΑΣΟΚ ούτε στο επίπεδο του αυτονόητου δεν λειτούργησαν, τουλάχιστον στον τομέα της εκπαίδευσης. Γιατί αυτονόητη αρχή για το υπουργείο παιδείας είναι να ελέγχει τα προγράμματα σπουδών, τη διοικητική στελέχωση, το επίπεδο των διδασκόντων και την εν γένει αξιοπιστία των Κολλεγίων.

Το περίεργο είναι ότι τίποτε από όλα αυτά δεν είχε γίνει ως τώρα.

Ο αυστηρός έλεγχος σε όλα τα επίπεδα διασφαλίζει και τα δικαιώματα των Κολλεγίων που ήδη πληρούν τις απαραίτητες  προδιαγραφές και δεν αφήνει ανοιχτό το έδαφος για να εξομοιωθούν με άλλα που λειτουργούν σε ενοικιαζόμενα μικρά γραφεία στο κέντρο μεγαλουπόλεων, χωρίς υποδομές και άρτιο εκπαιδευτικό προσωπικό, διαφημίζοντας πως παρέχουν πανεπιστημιακή παιδεία.
Είναι αντιληπτό πως πολλοί θιγόμενοι μπορεί να ενοχληθούν.

Αυτή, όμως η κυβέρνηση παρακάμπτοντας το όποιο πολιτικό κόστος προτιμά να αντιμετωπίζει τις αμαρτίες του παρελθόντος, παθογένειες που κληρονόμησε, παρά να τις προσπερνά.

Δυστυχώς στο πρόσφατο παρελθόν στα ζητήματα παιδείας περίσσεψε ο λαϊκισμός και έγινε καπηλεία της αγωνίας και της ανασφάλειας των φοιτητών.

Όσο δεν λέμε στους νέους την αλήθεια και τις πραγματικές αιτίες των επιστημονικών και εργασιακών προβλημάτων τους, όσο τους χρησιμοποιούμε ως προμετωπίδα για εύκολους αφορισμούς, τόσο  θα βάζουμε εμπόδια στην παροχή παιδείας τέτοιας που θα τα εφοδιάζει με τα απαραίτητα εφόδια να σταθούν στον απαιτητικό ανταγωνιστικό κόσμο της παγκόσμιας αγοράς εργασίας. 

Read more...